FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/10/2011

Flytta hemifrån som omyndig

Om man vill flytta hemifrån till sin pojkvän innan man fyllt 18, är det möjligt även om föräldrarna inte går med på det? Min pojkväns pappa sa att man kunde göra det, de har inget att säga till om gällande den saken. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Då du är omyndig är det dina föräldrar som bestämmer över dig och över till exempel var du skall bo. Enligt 6 kapitlet 13 § Föräldrabalken har vårdnadshavare rätt och skyldighet att bestämma över dina personliga angelägenheter. Innan du är myndig har du inte heller rätt att råda över dina tillgångar eller att ingå avtal utan samtycke från dina vårdnadshavare. Länk till föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381 Vänliga hälsninar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare