Definition av konsument

Hej! Jag sitter med en kompis och diskuterar om en kommun kan räknas som en konsument, när de till exempel köper en tjänst av ett byggföretag. Till exempel om en byggfirma ska bygga en byggnad åt kommunen. Är det konsumenttjänstlagen som gäller då? Känns lite konstigt att en kommun skulle kunna vara en konsument? För om kommunen är en näringsidkare kan man ju inte tillämpa konsumenttjänstlagen? Mvh

Lawline svarar

Hej, Enligt 1 § 1 st. konsumenttjänstlag (1985:716) (KtjL) är KtjL tillämplig på tjänster som en näringsidkare utför åt en konsument. Enligt 1 a § 2 st. är en konsument en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Med andra ord faller inte en kommun in under begreppet. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare