FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/10/2011

Bodelning

Hej, Bodelning: Innan talan om äktenskapsskillnad väcktes togs ett gemensamt lån till hustruns Handelsbolag. Pengar som användes inom handelsbolaget. Lånet var på 1.450.000 SEK och togs ca ett år innan äktenskapsskillnad. Äktenskapsskillnad väcktes 20060828. Vid separation var vi överens om att detta inte skulle ingå, muntligt, eftersom det var pengar som hon använde inom sin firma till sin egen lön bland annat. 20080218 förordnade tinsrätten bodelning på begäran av hustrun via sin advokat. Alltså cirka 11/2 år efteråt. Tre frågor: 1: Dröjsmål - cirkat 11/2 år efteråt, för sambo gäller max 1 år. Vad gäller i detta fall. Var muntligen överens om att detta lån inte skulle ingå - vilket nu bestrids. 2: Om detta lån skall ingå i bodelning, till vilket belopp - beloppet vid äktenskapsskillnad eller belopet som kvarstår vid då bodelning är gjord 201102? 3: Skevdelning - pengarna används bara av den ena parten, till löner och annat inom företaget - är det då rätt att den andra parten skall betala detta som inte utnyttjar dessa pengar?

Lawline svarar

Hej, 1. Möjligheten att begära bodelning i samband med äktenskapets upplösning har ingen lagstadgad begränsning i tid. I praxis har man dock ansett i några fall att möjligheten att begära bodelning kan tänkas gå förlorad om en make är passiv och inte begär bodelning. Då har det rört sig om 7-24 år från tidpunkten för äktenskapsskillnad. 1 ½ år från tiden för äktenskapsskilnad faller inom tiden för makas möjlighet att begära bodelning. För att en bodelning ska vara giltig krävs att det upprättas en handling som båda makarna skriver under enligt Äktenskapsbalkens 9 kap. 5 §. Något krav på innehållet i handlingen finns inte. Har du och din fd hustru upprättat en skriftlig handling som båda skrivit under är detta att anse som en giltig handling och din fd hustru har därmed ingen rätt att begära bodelning. Muntliga avtal om bodelning uppfyller således inte formkravet och därmed kan bodelning begäras. 2. Värdering av tillgångar och skulder som ska ingå i bodelningen ska göras i så nära anslutning till bodelningen som möjligt. Om lånet ska ingå i bodelningen ska altså skulden fastställas så nära tidpunkten för bodelning som är möjligt. 3. Jag tolkar din fråga på så sätt att om det finns någon möjlighet att undanta lånet från bodelningen för att det bara är till ”nytta” för din fd hustru. I Äktenskapsbalkens 12 kap. 1 § finns den så kallade skevdelningsregeln. Den syftar främst till att hindra make från att efter ett kortvarigt äktenskap ”skilja sig till” pengar från den andre, förmögnare maken. Denna regel är alltså inte till hjälp i det fall du beskriver. I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå enligt Äktenskapsbalkens 10 kap. 1 §. Vad är då giftorättsgods? I Äktenskapsbalkens 7 kap. 1 § definierar man giftorättsgods som ”en makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom”. Följdfrågan blir då vad enskild egendom är vilket framgår av Äktenskapsbalken 7 kap. 2 §. Något förenklat förklarat är enskild egendom saker som make fått i gåva eller genom testamente med villkor om att det ska vara enskild egendom. Egendom kan också bli enskild genom att makarna kommit överens om detta i ett äktenskapsförord. I ditt fall handlar det om lån. Huvudregeln är att lån ska ingå i bodelningen och räknas från makes giftorättsgods enligt Äktenskapsbalkens 11 kap. 2 §. Det finns emellertid i två olika fall möjlighet att avräkna lån på enskild egendom och därmed undgå att lån ingår i bodelningen. Båda fallen kännetecknas av att skulden är knuten till enskild egendom. Avgörande för om lånet ska tas med i bodelningingen är altså om bolaget är enskild egendom. Då finns det en möjlighet att lånet inte ska räknas av mot giftorättsgodset utan istället hållas utanför bodelningen och räknas av mot hennes enskilda egendom. Eftersom ni båda står på lånet och skulden därigenom inte är att hänföra endast till din f.d. hustru och hennes bolag utan även till dig är det sannolikt att lånet ska ingå i bodelningen. Vänligen
Sara SRådgivare