Återbetalningsskyldighet för förskott på arv för släkting

En släkting sålde för mer än 15 år sedan en fastighet till mig för taxeringsvärde. Nu har släktingen gått bort och nu hävdar arvingar att försäljningen skedde till underpris och att mellanskillnaden skall tas upp i dödsboet och att jag ska stå för detta belopp. Vid försäljningen skrev släktingen samt alla arvingar på köpehandlingarna och godkände därmed köpet. Är det möjligt att göra såhär?

Lawline svarar

Hej! Det enda fall jag kan komma på då försäljning till underpris (en försäljning med ett benefikt/gåvoinslag) kan spela i vid ett arvskifte är när förskott på arv enligt 6 kap. Ärvdabalken aktualiseras. Förskott på arv är dock främst aktuellt gällande bröstarvingar enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken och i ditt fall så förstår jag det som att du är mer avlägsen släkt med den person som gått bort än så. Om gåvan ska ses som förskott på arv måste detta i så fall ha föreskrivits vid gåvotillfället/köpet, det presumeras alltså inte att gåvan är förskott på arv såsom det är för bröstarvingar. Enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken kan arvingen (du) endast bli återbetalningsskyldig då detta speciellt bestämts när förskottet på arv (gåvan, försäljningen till underpris) gavs. I annat fall kan endast förskottet på arv dras av från arvingens (din) arvslott enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Så om det inte angavs vid köpet att det var ett förskott på arv och det inte heller vid köpet angavs att det var ett förskott på arv som du skulle vara återbetalningsskyldig för ser jag ingen anledning till att köpet skulle ses som förskott på arv och du skulle bli återbetalningsskyldig till dödsboet. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare