FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/10/2011

Hur lång tid har åklagaren på sig att väcka åtal?

Polisen gjorde nedslag hos mej när jag var på semester i Thailand för snart fyra år sen. Hur lång tid får dom ta på sig innan åtal ska va väckt.och innan man får tillbaka sina grejer 1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

Lawline svarar

Eftersom jag inte vet vilket brott du är misstänkt för kan jag inte ge dig något exakt svar. Hur lång tid åklagaren har på sig att väcka åtal beror nämligen på hur många års fängelse som kan följa av brottet, se 34 kap. 1 § BrB.https://lagen.nu/1962:700 Jag kan ge dig ett exempel. Enligt 8 kap. 1 § BrB kan den som döms för stöld riskera fängelse i högst två år. Enligt 34 kap. 1 § 2p, har åklagaren 5 år på sig att häkta eller väcka åtal. Hör gärna av dig igen och berätta vilket brott du är misstänkt för så kan jag ge dig närmare vägledning. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare