Rätt till tillsvidareanställning

Hej, jag har jobbat som timanställd i 3 år och har fått stå ut med att hela 6 personer har anställts fast före mig. När jag nu har dragit upp detta med min chef har han då hört av sig till fackförbundet Almega som då påstår att timanställningar inte ingår i LAS-lagen alls, medan jag på flera håll fått höra att timanställning inte finns men ingår i begreppet visstids-anställning och ska således räknas in i LAS-lagen. Vilket är det egentligen som gäller? Har företaget rätt att utnyttja mig som timanställd efter 3 år?

Lawline svarar

Tack för din fråga! I lagen om anställningsskydd (LAS) finns inget som heter timanställning, utan en sådan anställning inordnas under visstidsanställning precis som du säger. Om en arbetstagare under en femårsperiod varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen som huvudregel till en tillsvidareanställning. Detta enligt 5§ 2st LAS, som du finner här: https://lagen.nu/1982:80. Den tillsvidareanställning du eventuellt har rätt till kommer då att löpa på det antal procent du har arbetat på i snitt under visstidsanställningen, det är alltså inte säkert att du har rätt till en heltidsanställning. Observera dock att undantag får göras från bestämmelsen i 5§ LAS genom kollektivavtal, så jag rekommenderar dig att du kontaktar din fackförening om du är medlem i en sådan så att de kan hjälpa dig kolla upp exakt vad kollektivavtalet säger, om det nu finns ett kollektivavtal som gäller för arbetsplatsen. Be annars din arbetsgivare om kollektivavtalet. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare