Fördelning av efterarv

När min och min helbrors far avled 1981 fick vi inget arv då vår mor (gift med far)fick allt pga regel om 4 basbelopp. Nu har mor avlidit och hon har två barn i tidigare äktenskap. Hur fördelas hennes kvarlåtenskap mellan oss 4 barn. Behållningen i boet är ca 180.000 kr, inga testamenten.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Om det vid den efterlevande makens död finns någon bröstarvinge till den först avlidna maken, så ska som huvudregel hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem som har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken. Detta enligt 3:2§ Ärvdabalk, som du finner här: https://lagen.nu/1958:637#K3. Det finns ett antal undantag från huvudregeln som ovan nämnda paragraf hänvisar till, såsom följande: om det som den efterlevande erhöll i arv efter den först avlidne utgjorde annan andel än häften av summan av detta arv och den efterlevandes egendom efter bodelningen, ska arvingarna efter den först avlidne ta samma andel i boet efter den sist avlidne. Det kan tex påverkas av om er far hade någon egendom som inte var giftorättsgods och som arvingarna på er mors sida inte ska ta del av. Men om inga undantag är tillämpliga och en fördelning ska ske enligt huvudregeln, så får du och din bror dela på andelen efter er far (90 000/2=45 000 kr var) samt varsin fjärdedel av arvet efter er mor (90 000/4=22 500 kr var). Sammanlagt får du och din helbror alltså 67 500 kr vardera medan barnen på er mors sida får 22 500 kr vardera. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare