Återkalla testamente

Jag skrev ett testamente när jag var i artonårsåldern, där en vän jag då hade stod som förmånstagare. Det var många många år sen och det testamentet är inte längre uttryck för min yttersta vilja. Jag är dessutom gift nu med barn på väg. Han fick en kopia av testamentet. Frågan är nu om han på något vis åberopa testamentet i händelse av att jag skulle avlida? Hur ogiltigförklara ett testamente då det inte finns registrerat någonstans? Utgår från att min fru ärver mej oavsett tidigare testamente?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga finns i ärvdabalkens 10 kap 5§ 1st. Där står det att ett testamente blir utan verkan om det finns ett nytt formenligt testamente, om testamentet förstörs eller om testator (alltså du) på något annat otvetydigt sätt gjort klart att testamentet inte är uttryck för sin yttersta vilja. Kopian din vän har är alltså inget bevis för din vilja men däremot visar det att ett testamente en gång har upprättats. Som jag ser det kan du göra på flera olika sätt. Antingen kan du upprätta ett nytt testamente i förmån till din fru (om det är hon du vill ska ärva dig). Du kan också förstöra det gamla testamentet, t.ex. genom att skriva på det att det ej längre är uttryck för din vilja och skall därmed återkallas samt be två vittnen signera det, alltså på samma sätt som när du upprättat det. Observera att om du inte upprättade det existerande testamentet enligt formkraven i 1 och 2 § så finns i princip inget problem eftersom det då inte är giltigt. Som det ser ut i nuläget skulle ditt testamente vara giltigt om du följt formkravem. Det du kan testamentera är dock alltid enbart hälften av ert giftorättsgods d.v.s. det ni äger med undantag för enskild egendom. Även om en domstol skulle kunna tolka det som att testamentet inte ger uttryck för din vilja (det vills säga tolka till fördel för din maka) i nuläget så råder jag dig ändå att åtgärda detta då det skulle kunna bli ett problem om du går bort. Vänligen, Maja Kalsson
Maja KarlssonRådgivare