FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/09/2011

Falsk tillvitelse

Vad kan man, som anmälare, få för straff om man falskt anmäler någon för misshandel? Om detta tas upp irättegång och den åtalande blir friad?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Att sanningslöst ange någon som skyldig till ett brott kallas för falsk tillvitelse. Bestämmelsen återfinns i 15 kapitlet 7 § Brottsbalken. Av bestämmelsen framgår att straffet för falsk tillvitelse är fängelse upp till två år. Om brottet är ringa blir straffet böter eller fängelse i upp till sex månader. I fallet NJA 1994 s. 518 har en misstänkt person felaktigt angett en annan person. Straffet bestämdes till fängelse i en månad. Beroende på en rad faktorer, exempelvis om gärningsmannen lever under ordnade förhållanden, är tidigare ostraffad och så vidare kan även villkorlig dom bli aktuellt. Återkom gärna om du har mer specifika följdfrågor. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962%3A700 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare