Hur undviker man att gåva till bröstarvinge ses som förskott på arv?

Hej jag är 65 år gammal, jag äger en bostadsrätt som jag vill ge till min dotter på 33år. Men har även en dotter till som ej haft kontakt med på över 34år. Kan jag skriva över lägenheten på dotter 33år utan blir problem efter min död?

Lawline svarar

Hej! Det enda du bör tänka på är att i samband med gåvan tydligt markera att gåvan inte är tänkt att ses som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken och alltså inte ska räknas av din 33- åriga dotters arv vid din död. Presumtionen är annars att gåvan ska ses som förskott på arv och räknas av din 33-åriga dotters arvslott vid din död, men denna presumtion bryts alltså om du föreskriver att gåvan inte ska ses som förskott på arv i enlighet med tidigare nämnda lagrum. Föreskriver du på detta vis att gåvan inte ska ses som förskott på arv kommer dina döttrar ärva dig utan att gåvan av bostadsrätten blir inblandad i arvskiftet, vilket vad jag förstår är vad du önskar. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare