Kräva ut förskott på arv?

3 syskon, en numer gravt senil far med ny flickvän. Hon tycker att sommarstugan kostar för mycket, dessutom har de inte varit där på minst 5 år och vill därför att den ska säljas. Det finns barnbarn som uttryckt intresse för att ta över men inte fått för far och flickvän pga olika anledningar. Finns det möjlighet för oss syskon att kräva ut ett förskott på arvet gemensamt, dvs ta över ägandet utan skriftligt medgivande från far eftersom han inte kan skriva under något?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Huvudregeln är att var och en har rätt att förordna över sin egen egendom, och man kan inte kräva ut ett förskott på arv mot den framtida arvlåtarens vilja. Om er far däremot har svårt att ta hand om sig själv eller sin egendom kan det däremot vara en god idé att försöka få en god man eller förvaltare förordnad för honom. God man är det mindre ingripande alternativet då man behåller sin rättshandlingsförmåga, men får hjälp att bevaka sin rätt och förvalta sin egendom. En förvaltare kan förordnas då en person är ur stånd att vårda sig eller sin egendom, men om det är tillräckligt med att godmanskap anordnas så har det alternativet företräde. Vid förvaltarskap förlorar nämligen personen sin rättshandlingsförmåga avseende den egendom eller angelägenhet förvaltarskapet omfattar. En överförmyndare eller överförmyndarnämnd har tillsyn över gode män och förvaltare inom kommunen och ofta är det kommunen som ansöker om att god man eller förvaltare ska utses. Men ansökan kan även göras av personen själv eller en nära anhörig och sedan är det tingsrätten som fattar beslut. (http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/) Lagreglerna som rör god man och förvaltare finns i föräldrabalkens 11 kap, som ni hittar här: https://lagen.nu/1949:381#K11 Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare