Laglott

Hej, min fråga är, om barnen vill ha ut sitt laglott, måste man ge dem det när de begär det, eller kan de vänta. (Om man som samboende inte vill gifta sig, men ändå ärva varandra, är lösningen att upprätta ett inbördes testamente där man testamenterar till förmån för varandra. Era gemensamma barn får då vänta på sitt arv, precis som om ni hade varit gifta. Barnen har dock alltid rätt att få ut sin laglott.) M V H Leopold Böttcher

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ett särkullbarn har rätt att få ut sin laglott genast. Vad barnet skall göra för att skydda sin laglott är att klandra testamentet. Detta skall göras inom sex månader från det att han eller hon fick reda på vad som står i testamentet. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare