Bostadsrätt vid bodelning

Hej! Jag och min flickvän (ej gifta) har köpt en bostadsrätt som vi bor i tillsammans. Jag står dock på både bostadsrätten och lånet. Vad händer vid en eventuell separation? Vad jag förstår så delar vi på bostadsrätten men delar vi också på lånet? Eller omformulerat: dras lånet av värdet på bostadsrätten innan bodelningen sker?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 8 § sambolagen ska bodelning ske om någon av samborna begär det i samband med att samboförhållandet upphör. Vid bodelning ska samboegendomen delas mellan samborna. Er bostadsrätt räknas enligt 3 § samma lag som samboegendom. Vid bodelning ska alltså denna egendom delas mellan er. Dock får ni först räkna av de skulder som hänför sig till samboegendomen, enligt 13 § samma lag. Således får du alltså, innan ni ska dela på värdet på lägenheten, dra av lånet du har på lägenheten. Här hittar du Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Har du några fler frågor eller om det är något annat som du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare