GÅVOR OCH FÖRSKOTT PÅ ARV

Hej! Tack för tidigare svar! Jag har varit på testamentesuppläsning och advokaten vill ha uppgifter om tidigare gåvor. Jag har bestämt för mig att förskott på arv räknas 5 år tillbaka och tidigare gåvor räknas inte in, stämmer det? Kort före dödsfallet skrev den bortgångne ett gåvobrev till sin sambo gällande sitt hus, detta blev inte godkänt eftersom fastighetsbeteckningen i gåvobrevet var felaktigt. Fastighetsbeteckningen är fel även i testamentet, dock är adressen rätt. Enligt advokaten kan inte testamentet ogiltigförklaras p g a felaktig fastighetsbeteckning, stämmer det? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Som förskott på arv räknas vad en bröstarvinge fått under den avlidnes hela livstid, Ärvdabalken 6:1. Det finns alltså ingen femårsregel. Detta gäller så länge inte den avlidne förklarat, i exempelvis gåvobrev, att gåvan inte skall räknas som förskott på arv. Alltså, så länge inga sådana förklaringar finns så skall alla gåvor räknas som förskott på arv. Testamenten kan inte ogiltigförklaras på den grund att en fastighetsbeteckning blivit fel. Testamenten anses giltiga så länge de uppfyller formkraven i Ärvdabalken 10:1 (skriftligt med två vittnen) samt inte faller under ogiltighetsgrunderna i 13 kapitlet Ärvdabalken (testator måste vara behörig att förfoga över sin egendom, vara psykiskt frisk samt agera utan att ha blivit tvingad eller lurad). Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Du kan själv läsa Ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637 Hör gärna av dig om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare