FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/09/2011

Bodelningens utgångspunkt

Vad gäller innan bodelning? Känner mig lurad av min man/mitt ex. Han har tagit 20 000 i kontanter, tömt ett förråd med bl.a biltillbehör, verktyg, en stor samling fiskeutr m.m. (som han nu påpekar tillhör företaget han jobbar på trots att han haft utr. i flera år). Han har köpt ett helt nytt bohag till sin nya lägenhet, sålt sina tre jaktvapen för 3 tusen (säger han), lagt beslag på husvagnen och båten, och köpt en bil till vår dotter. Äktenskapskillnaden med ett halvårs betänketid började gälla från den 2 augusti 2011.

Lawline svarar

Hej, I äktenskapsbalkens (ÄB) 9 kap. 2 § föreskrivs att en bodelning ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som rådde då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det som skedde innan själva bodelningen spelar alltså mindre roll – det avgörande är hur er egendom var fördelad den dag ni ansökte om skilsmässa hos tingsrätten, eftersom detta utgör grunden för bodelningen. I ÄB 10 kap. 1 § nämns att all egendom som är så kallat giftorättsgods ska ingå i en bodelning, och således delas lika mellan er. Allt som inte är enskild egendom, på grund av exempelvis ett upprättat äktenskapsförord, är giftorättsgods och ska ingå i en bodelning (se ÄB 7 kap. 1 §). Detta innebär att din makes kontanter, fiskeutrustning, bohag till ny lägenhet och så vidare är giftorättsgods om de inte genom exempelvis äktenskapsförord gjorts till hans enskilda. Om din exman företagit alla de transaktioner du nämner efter det att ni ansökte om skilsmässa, ska värdena av det han förbrukat ändå ingå i en bodelning. Detta eftersom han då förbrukat ert gemensamma giftorättsgods, som du har rätt till hälften utav. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare