Äga flera bostadsrätter

Hej, Är det enligt lag rätt att äga flera bostadsrätter i samma förening? Vi har en paragraf i våra stadagar som säger att det är ägaren som ska bo i bostadsrätten, dvs du får inte äga den om du inte bor där.

Lawline svarar

Hej! Lagen säger inget om hur många bostadsrätter du får äga. Det finns alltså inget hinder i lagen mot att äga flera bostadsrätter i samma förening. Däremot kan föreningens stadgar hindra detta. Det är styrelsen i bostadsrättsföreningen som avgör vem som får bli medlem. Bedömningen sker utifrån föreningens stadgar. Bostadsrättsföreningen kan i sina stadgar ange vissa villkor för medlemskap t.ex. att den som äger bostadsrätten även ska bo i den. Se 2 kap 1 § bostadsrättslagen https://lagen.nu/1991:614 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare