Strafföreläggande vid snatteri

syster fast för snatteri :( vet inte nu om jag postar på rätt forum,men hoppas verkligen jag får hjälp med mina svar. Min syster gjorde sitt livs misstag för några dagar sedan och tog varor i en mataffär för värde på ca 940 kr. Vad kommer hända nu? Det finns en anledning till varför hon gjorde det,hon ångrar sig otroligt och skäms. Hon har ingen prick i registret sedan tidigare. Vad kommer hända nu? Hon godkände att betala dagsböter tydligen,men polisen pratade något om att bli kallad till tingsrätten och att bli utdelad en försvarare. Blir man verkligen kallad till tingsrätten vid första gången snatteri? Hon har ingen inkomst bara bidrag..vad kommer hända? Tror ni hon blir kallad till tingsrätten samt betala dagsböter eller räcker det med att hon godkänt böterna? Mvh Cia

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vid mindre allvarliga brott kan åklagaren besluta att istället för rättegång utfärda ett strafföreläggande. Genom att underteckna det erkänner gärningsmannen sin handling och godkänner böterna. Strafföreläggandet har samma verkan som en dom i rättegång. Det är åklagaren som utfärdar strafföreläggandet och alltså inte polisen. Om inget sådant utfärdats kan det således bli rättegång och din syster kommer att bli kallad till tingsrätten. Reglerna om strafföreläggande finns i rättegångsbalkens 48 kap. Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare