Ändring av vårdnad från gemensam till ensam

Jag har en son på 15 månader och delar vådnad med hans pappa. Sonen har bott hos mig sedan 2 juni och pappan bor 45 mil bort så dom har träffats var tredje helg t.o.m 27 juli. Nu har han slutat höra av sig och tar aldrig ansvar. Svarar inte när jag ringer eller skickar sms och har inte betalt ett öre till sonen på 9 månader. Kan jag få ensam vårdnad, har jag någon chans?

Lawline svarar

Hej, Frågor om vårdnad regleras i Föräldrabalkens 6e kapitel, https://lagen.nu/1949:381#K6. I 1§ stadgas att barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. I 2a§ sägs det att barnets bästa skall vara avgörande vid beslut om vårdnad, boende och umgänge. När dessa beslut fattas skall då bland annat särskilt ses till att barnet får en nära och god relation till båda föräldrarna, https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1. I samma kapitel 5 § stadgas att om båda föräldrarna har vårdnaden om barnet och vill någon av dem få ändring i vårdnaden, skall rätten besluta att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna. Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Den förälder som önskar en ändring i vårdnadsförhållandet skall föra talan om detta i rätten, https://lagen.nu/1949:381#K6P5S1. I 7 § stadgas att om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden. Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad och gäller vad som sägs i första stycket en av dem, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam. Jag vet för lite om din situation för att kunna bedöma dina "chanser" att få ensam vårdnad. Generellt kan sägas att det låter som att du skulle kunna ha chans att få egen vårdnad med tanke på att fadern inte är närvarande och inte engagerar sig. Jag rekommenderar dig att vända dig till socialnämnden och Tingsrätten för att få konkret vägledning om hur du skall gå till väga. Om du redan nu vet att du vill ansöka om ensam vårdnad är det Tingsrätten som har att pröva din talan och det är dit du ska vända dig med ditt ärende. Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare