FrågaPROCESSRÄTTDomstol30/08/2011

Minsta yrkande för att prövas i domstol?

Jag sände för ett par minuter sedan en fråga ang försäljning av båtmaster till er. En fråga som jag misade var: Jag har hört att det finns en gräns för att överhuvudtaget kunna stämma någon ekonomiskt i Sverigen (40000 kr) Den här affären gäller ju 10000 Kr och köpare kräver 5000 tillbaks. Obs: jag sälde masterna helt o hållet i God tro, jag hade fått uppgifterna från kunnigt håll. Min exman var själv en duktig båtbyggare. Hoppas på svar, tack på förhand

Lawline svarar

Hej Det finns inget lagstadgat minimivärde på yrkandet, alltså det som den som stämmer kräver motparten på, för att kunna stämma någon. Det finns däremot vissa regler på att man ska använda ett förenklat förfarande, med färre domare osv. då yrkandet är mindre än halva prisbasbeloppet, det vill säga ungefär 20 000 kr. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare