Laglott går före testamentsönskan

3 söner ärver sin mor (och far som avlidit 10 år tidigare). Modern har skrivit ett testamente som ger son A 50% och son B & C vardera 25% av ett hus. Nu är har en tvist kring hur stor andel var och en får uppkommit. Faderns del delas lika men skall moderns del fördelas enligt testamentet eller ska först arvslotten tilldelas var och en och återstoden av moderns del fördelas 50/25/25?

Lawline svarar

Hej, Arvet efter den som avlidit ska fördelas lika mellan dennes barn (bröstarvingar), vilket stadgas i Ärvdabalkens (ÄB) 2 kap 1 §. Den arvsdel man som bröstarvinge tilldelas kallas arvslott. Man har dock som bröstarvinge inte alltid rätt att utfå hela sin arvslott på ovan nämnda vis, eftersom arvslotten kan inskränkas av ett testamente (så som moderns testamente i din fråga kommer att inverka på sönernas lotter). En viss del av arvslotten, som kallas laglott, kan dock inte inskränkas ens av ett testamente. Denna del utgör nämligen en lagligt skyddad rätt för bröstarvingar att ärva. Laglotten utgör hälften av arvslotten, vilket i det fall du beskriver ger varje son rätt till 1/6 av arvet (arvslotterna ligger på 1/3 var och laglotterna utgör hälften av detta). Sönerna ska således först utfå sina laglotter på 1/6 var och återstoden av arvet ska sedan fördelas mellan dem enligt moderns testamentsönskan så att en av sönerna får ½ av återstoden och de andra två får ¼ vardera. Tilläggas bör att bröstarvingar är skyldiga att påkalla jämkning av testamentet för att få ut sina laglotter. Detta stadgas i ÄB 7 kap. 3 §. Har en bröstarvinge inte påkallat jämkning inom sex månader ifrån det att denne fått vetskap om testamentet förfaller rätten till att utfå laglotten. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare