FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/08/2011

Våld mot tjänsteman och ev. nödsituation

Fick papper igår om att jag ska på förhör pga våld mot tjänsteman. Jag ska ha slagit en OV. Problemet är att jag var väldigt berusad och minns inte att detta skulle ha inträffat. Jag minns en del av vad som inträffade innan polisen kom till platsen. Jag minns blåmärkena dagen efter. Har diabetes och sa till OV att jag behövde mitt druvsocker och får till svar att jag ska hålla käften. Jag blir hysterist vilket resulterar i att de spänner upp mina handklockade händer ännu mer bakom min rygg vilket gjorde fruktansvärt ont. Jag vet oxå att de var 4 OV på mig. Jag anser att det är jag som for illa, blåmärken över hela kroppen och nekan över att få mitt druvsocker! Hur går jag tillväga nu? Jag är 32 år, tidigare ostraffad och lever ett vanligt Svenssonliv. Enl. polisen har jag erkänt under förhör. Detta förhöret har jag inget minne av och inte heller att jag har erkänt.

Lawline svarar

Hej, Du är alltså misstänkt för att ha begått brottet våld mot tjänsteman enligt 17 kap. 1 § Brottsbalken (BrB) som du finner här: https://lagen.nu/1962:700#K16. Jag ska försöka förklara de olika problemen som jag tycker finns i din berättelse. Brotten i BrB kräver som huvudregel att man begått dem med uppsåt, dvs. avsiktligt eller med viss medvetenhet om sitt agerande. Detta framgår av 1 kap. 2 § 1st BrB. I 1 kap 2 § 2st framgår dock (något luddigt) att om man genom självförvållat rus begår ett brott så ska det fortfarande anses vara ett brott, även fast man då inte alltid kan prata om medvetenhet om sitt agerande. Att du varit full kan alltså inte användas som argument mot den här formen av misshandel. I ett fåtal fall har dock vissa former av psykosliknande tillstånd bedömts som något som gärningsmannen inte kunnat räkna med men jag vet inte om ditt låga blodsocker skulle kunna vara en sådan situation. Jag förstår inte riktigt av din fråga om du använt något våld före det att du känt av ditt blodsockerfall? Om det är så att du varit våldsam först när du försökt få tag på ditt druvsocker så skulle man kunna bedöma detta som en nödsituation, som regleras i 24 kap. 4 § BrB. Det innebär att eftersom du varit utsatt för fara till liv eller hälsa när du fick ditt blodsockerfall kan det våld du tvingats använda för att få tag på druvsockret vara försvarbart, det vill säga en straffri handling. Att du erkänt brottet under förhör leder inte automatiskt till att du skall dömas, se 35 kap. 3 § 2st rättegångsbalken. Däremot kommer dock åklagaren om det nu blir rättegång att åberopa ditt erkännande under förhör och fråga varför du säger annorlunda nu och där får du alltså möjlighet att förklara dig. Ett erkännandes betydelse skall alltid bedömas av rätten efter omständigheterna. Din situation är mycket svårbedömd eftersom jag inte riktigt vet hur händelseförloppet sett ut. Om den som leder den här förundersökningen anser att det finns en skälig misstanke riktad mot dig tror jag dock att du kommer få en offentlig försvarare enligt 21 kap. 3 a § Rättegångsbalken, d.v.s. att ditt fall anses så komplicerat så att det behövs en försvarare. Detta kommer du underrättas om när polisen berättar om eventuella misstankar mot dig och då kan du mer detaljerat förklara vad som hänt så ni kan diskutera dina möjligheter. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare