Bodelning vid upplösning av samboskap

Hej! Min gode vän och hans sambo har nyligen flyttat isär och de planerar att göra en bodelning. De har redan kommit överens om att barnen skall bo hos pappan och de äger en bostadsrätt ihop. Kommer bodelningen påverkas av att barnen ska bo hos pappan? (tänker främst på lägenheten)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 16 § i sambolagen har den sambo som bäst behöver bostaden rätt att få den som avräkning på sin lott. Att barnen skall bo hos pappan kan tala för att han får bostaden på sin lott. Länk till sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare