Gåva till barnbarn, förskott på arv?

Hejsan, Min morfar (A) sitter på en stor mängd aktier. Morfar har två barn, min mamma (B) och morbror (C). Endast (B) har barn och till dessa barnbarn vill (A) nu skänka bort alla sina aktier. Min rädsla som barnbarn är att detta kan ställa till det efter att (A) har gått bort. Kan (C) kräva rätt till aktierna i ett sådant läge? Vilka andra konsekvenser kan detta få?

Lawline svarar

Hej! Då A (din morfar) ger aktier i gåva till sina barnbarn kan frågan om denna gåva ska ses som ett förskott på arv eller inte komma upp vid A:s död. Som huvudregel ska en gåva som den avlidne (A) givit en bröstarvinge avräknas på dennes arv efter den avlidne enligt 6 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken. Gällande barnbarn brukar här anses att om de är på tur att ärva efter den avlidne (i ditt fall A) ska den gåva de fått när de varit näst i tur att ärva räknas av som förskott på arv på samma vis som om de varit bröstarvingar. I ditt fall lever ju dock er mor varför gåvan av aktierna som er morfar ger er inte borde ses som ett förskott på arv då er mor är näst i tur att ärva efter er morfar och inte ni barnbarn. Detta är dock bara en huvudregel och om det kan antas att gåvogivarens avsikt inte var att gåvan skulle ses som förskott på arv (genom att gåvogivaren ex. sagt eller skrivit ned en sådan avsikt) ska inte gåvan, oavsett om den är till en bröstarvinge eller annan person, ses som förskott på arv vid fördelningen av kvarlåtenskapen vid gåvogivarens död. För att vara på den säkra sidan och för att undvika eventuella tveksamheter vid A.s framtida bortgång skulle jag därför föreslå att er morfar skriver in i det ev. gåvobrev han upprättar när han ger er barnbarn aktierna eller i annat lämpligt dokument antecknar att han inte har för avsikt att gåvan av aktier ska ses som förskott på arv då, vad jag förstår, han inte vill att gåvan ska räknas som något sådant vid hans död. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare