FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN25/08/2011

Preskription - Studiestöd

Läser i tidningarna att preskriptionstiden för CSN lånen har utökats till 25 år samt att hela lånebeloppet kan krävas åter på en gång. Är detta sant och när började detta gälla? Vore tacksam att få detta förklarat och uträtt.

Lawline svarar

Hej! Det stämmer att preskriptionstiden för CSN-lån har utökats till 25 år, se 6 kap 12 § studiestödslagen https://lagen.nu/1999:1395. Återbetalning av studielån och återkrav av studiestöd (studiebidrag+studielån) preskriberas 25 år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts innan dess. Preskriptionen avbryts t.ex. genom att gäldenären (den som fått studielån/studiestöd) gör en inbetalning eller att borgenären (CSN) skickar en skriftlig påminnelse till gäldenären, 5 § preskriptionslagen https://lagen.nu/1981:130. Om preskriptionen avbryts börjar en ny preskriptionstid löpa från dagen för avbrottet, 6 § preskriptionslagen. Ändringen i studiestödslagen skedde den 1 juli 2011 och gäller endast för lån som inte har preskriberats före detta datum. När det gäller krav på återbetalning av hela lånebeloppet kan detta ske om låntagaren har fått påminnelse och krav och trots det inte har betalat, 4 kap 27a § studiestödslagen. Då sägs studielånet upp till omedelbar betalning. Enligt förarbetena skall bestämmelsen tillämpas restriktivt och i normalfallet bör det krävas att hela årsbeloppet som förfallit till betalning är obetalt (proposition 2009/10:141 s. 21 f och 58 f). Bestämmelsen trädde i kraft 1 juli 2010. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare