Ersättning att likställa med förskott på arv

Hej! Min mor och far har nyligen gått bort med några månaders mellanrum. Vid genomgång av kvarlåtenskapen efter min far, som dog senast, fann jag papper som visade att mina två syskon fått 100 000:- var som ersättning för "stöd och hjälp under 10 års tid". Är denna ersättning/gåva att likställa med förskott av arv? (Mina syskon, som bott nära föräldrarna, har inte utfört några extrordinära tjänster som sträcker sig utanför normal hjälp.)

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Troligen ses pengarna som gåvor till dina syskon, även om pengarna avser ersättning för stöd och hjälp. Skulle det handla om ren kompensation för utfört arbete blir det som lön för dina syskon, vilket i så fall skulle medföra skattekonsekvenser. Det som en arvlåtare under sin livstid gett en bröstarvinge ska som huvudregel avräknas som förskott på arv enligt 6:1§ Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Detta gäller om inte annat har föreskrivits eller om det med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Att pengarna utgått som ersättning för stöd och hjälp talar väl i viss mån för att pengarna inte var avsedda att räknas som förskott på arv, men då återstår problemet med skatt för inkomst av tjänst. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare