FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/08/2011

Straff för brukande av falsk urkund

Vilken straff kan man få om man bli dömd för brukande av falsk urkund endlit kap14 §9 brottsbalken

Lawline svarar

Hej! Lagtexten är ganska så svårläst när det kommer till brukande av falskt urkund. Det framgår dock att man döms på samma sätt som om man istället hade gjort förfalskningen. I 14 kap 1 §, där du finner urkundsförfalskning, kan man läsa att straffet är fängelse i 2 år högst, men straffet kan självklart också bli lägre t.ex. fängelse under en kortare tid eller böter. Detta är alltså även straffen man kan få för brukande av falsk urkund, dock döms man inte för brukande av falsk urkund om man också har gjort en falsk urkund, då döms man enbart för det senare brottet. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare