Förskott på arv 6 kap 5 §

Ang. förskott på arv.6kap §5 Gäller detta även om bröstarvingar fått lika delar i arvsförskott ? Påförs förskotten boets tillgångar så gör det ju bl.a en stor skillnad för efterlevande maka(make.

Lawline svarar

Hej, så länge det har rört sig om ett förskott på arv så skall det räknas till kvarlåtenskapen för delning även om bröstarvingarna fått lika delar i arvsförskott. Det spelar alltså ingen roll om det har skett till lika delar utan boets tillgångar skall ökas med arvsförskotten, sedan skall arvslotterna räknas ut. Detta alltså enligt 6 kap 5 § Ärvdabalken ( https://lagen.nu/1958:637#K6P5 ) Mvh Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare