Laglott

A och B är sambo, A upprättar ett testamente, B ska få huset. A har 3 barn sedan tidigare, ej gemensamma barn. Ett barn ska ärva så lite som möjligt, medan de andra två barnen ska dela på allt inklusive huset när B går bort. Vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej! Regler om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637). Huvudregeln i svensk arvsrätt är att kvarlåtenskapen ska fördelas jämnt på den avlidnes barn (i lika stora arvslotter) (2 kap. 1 § 2 st. ÄB). Denna regel kan frångås genom upprättande av ett testamente, vars syfte är att ge uttryck för testators yttersta vilja. För att testamentet ska vara giltigt är det viktigt att det uppfyller de formkrav som stadgas i 10 kap. ÄB och 13 kap. ÄB. Även om du upprättar ett testamente kan du inte göra något av dina barn helt arvlös då bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge (7 kap. 1 § ÄB). Detta innebär, i förevarande fall, att arvslotten utgör en tredjedel av värdet på hela kvarlåtenskapen och laglotten utgör hälften av värdet på arvslotten. Sammanfattningsvis kan konstateras att du genom testamente kan fördela arvet så det barn som ska ärva så lite som möjligt endast tilldelas sin laglott (en sjättedel av hela kvarlåtenskapen) och de andra barnen får återstoden. Viktigt att notera är att samtliga barn har rätt till sin laglott i samband med din bortgång. För att din sambo ska få tillgång till mer än hälften av din kvarlåtenskap krävs det att barnen avstår sin arvsrätt till förmån för din sambo (3 kap. 9 § ÄB). Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare