Kan en konkurs återtas?

Om ett bolag är satt i konkurs och aktieägarna ser att det är livskraftigt ,kan man återta konkursen om alla skulder regleras innan Tingsrättsförhandlingar ? Behöver man överklaga konkursbeslutet inom en viss tid ?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Angående den delen av frågan som avser tingsrättsförhandlingar och möjligheten att återta konkursen innan dess, så är jag osäker på vilka förhandlingar du avser. Jag utgår från att du menar de förhandlingar vid vilka prövning av konkursansökan sker. Viktigt är då att känna till att bolaget i ett sådant fall inte är försatt i konkurs ännu, det som har skett är att ansökan om konkurs har lämnats in. Om det då finns särskilda skäl att anta att bolaget, gäldenären, inte längre är insolvent, ska rätten inte pröva konkursansökan direkt utan avvakta förhandlingen. Om frågan om insolvens inte ens behöver prövas, vilket kan bli fallet om ni visar att skulderna betalats, ska förhandlingarna ställas in och borgenärerna genast underrättas därom. Om ett beslut om konkurs har meddelats, det vill säga i det fall att bolaget har försatts i konkurs, får en ansökan inte återkallas. Bolaget har som gäldenär istället möjlighet att överklaga beslutet och i överklagan visa att bolaget är solvent genom att visa att det kan betala sina skulder för att ha möjlighet att få beslutet om konkurs upphävt.
Rebecca DahlquistRådgivare