Sambo säljer hus och bohag utan andre sambons tillåtelse

Sambo säljer o tömmer hus på allt utan mitt samtycke.Vad säger sambolagen?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det håller din sambo på att sälja och tömma er gemensamma bostad och flytta iväg ert gemensamma bohag. Bostaden och bohaget är, vad jag förstår det, er samboegendom då ni införskaffat både huset och bohaget (möbler, husgeråd m.m.) för gemensamt bruk, dvs. tanken när ni köpte sakerna och huset var att ni skulle bo i huset och bruka sakerna tillsammans i enlighet med 3 § sambolagen. Är förhållandet som jag beskrivit ovan är det enligt 23 § 1 st 1 p. sambolagen förbjudet för din sambo att sälja (avhända) sig huset och enligt 23 § 1 st. 4 p. sambolagen är det på samma vis förbjudet för din sambo att sälja/göra sig av med bohaget (möblerna, husgeråden m.m). Dessa förbud kallas sambors "inskränkningar i rätten att förfoga över det gemensamma hemmet" och ska skydda sambors rätt till sitt hem. Men om huset och sakerna köptes av din sambo innan ni bestämde er för att bo och leva ihop så har han/hon all rätt att sälja huset och sakerna. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare