Sambo och gemensamt fritidshus

Jag och min sambo ska separera. Inga gemensamma barn. Dock äger vi ett fritidshus ihop, 50 % var. Hur gör vi med detta? Om bodelningsavtal, kan man skriva ihop ett själv eller måste det vara juridisk person? Mvh

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Av 8 § Sambolagen följer att när ett samboförhållande upphör så ska en bodelning ske om någon av samborna begär det. De kan dock avtala att någon bodelning ej ska ske enligt 9 § Sambolagen. Vid en bodelning ska samboegendomen läggas samman och sedan fördelas lika mellan samborna. Det som utgör samboegendom är enligt 3 § Sambolagen sambornas gemensamma bostad och bohag. Ett fritidshus räknas dock inte som samboegendom enligt 7 § Sambolagen. I ditt fall är mitt råd att ni antingen säljer fritidshuset eller att någon av er köper den andres del för motsvarande marknadsvärde. Det behöver i vilket fall inte tas upp i en bodelning. Ni kan utan problem skriva ert egna bodelningsavtal. Dock kan en jurist vara att föredra om ni är osäkra på vad lagen säger eller har svårt att komma överens. Jag har i mitt svar förutsatt att fritidshuset är er enda bostad och att ni inte bor där permanent. Om så är fallet skulle fritidshuset i lagens mening inte räknas som ett fritidshus. Detta skulle dock inte göra så stor skillnad för er del i och med att ni redan äger ½ fastigheten var. Här hittar du Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Har du fler frågor eller det är något mer du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare