Laglott

För att begränsa särkullebarns arv till halva laglotten räcker det att skriva i testamenten med fri foganderätt för efterlevande maken?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Nej det gör det inte. Laglotten är den del av arvet som en bröstarvinge alltid har rätt till. Kanske tänker du på arvslotten. En bröstarvinges laglott består av halva arvslotten. Arvslotten är den del som arvingen skall ärva om det inte finns något testamente. Arvslotten kan således halveras genom ett testamente. För klargörande exempel se: https://lagen.nu/begrepp/Laglott Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare