Arv efter förälder som ej haft vårdnad

Om man i rättstvist skulle förlora vårdnaden om ett barn, måste man fortfarande betala underhåll, eller hur? Men är barnet fortfarande ens bröstarvinge, även om både barn (i detta fall 16 år) och den andra föräldern avsäger sig all bekantskap? Min fråga är om man kan förvänta sig att ärva den icke önskade förälderns förmögenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det stämmer att underhåll ska betalas av föräldern som inte har vårdnad om barnet, detta i enlighet med Föräldrabalken 7:2. Regler om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). I 2:1 ÄB stadgas att närmaste arvinge är arvlåtarens barn, alltså de så kallade bröstarvingarna. Enda sättet att inte vara barn till arvlåtaren är om moderskap eller faderskap inte längre föreligger. Det kan exempelvis ske om det fastställs att någon annan i själva verket är mamma eller pappa till barnet. Moderskap respektive faderskap upphör också vid adoption, då alla rättsliga band till de biologiska föräldrarna/föräldern upphör. Då ärver man alltså inte längre. I det här fallet ärver alltså barnet fortfarande föräldern som inte har vårdnaden om det. Länk till Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381 Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare