FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/07/2011

Nödvärn

Hejsan Jag undrar om någon skulle bryta sig in i vårat hem och hota oss med ex. kniv. Vad har vi då för rättigheter att försvara oss? Om säg gärningsmannen går till attack på min son och är på väg att sticka honom med kniven, får jag då sticka honom med en kniv eller åker jag fast då för mordförsök? Om jag skulle dra till honom med en stekpanna och han skulle dö senare, vad händer då? Tack för svar. Mvh Angelica

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det du beskriver skulle kunna ses som så kallat nödvärn, vilket regleras i brottsbalken 24 kap. 1 §. Där anges att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig. Man har, enligt p. 1 i samma paragraf, rätt till nödvärn vid ett påbörjat eller överhängande angrepp på person eller egendom. Det innebär alltså att om en person hotar dig eller din son med kniv eller liknande, har du rätt att försvara dig och din son. Du har dock inte rätt att använda mer våld än vad situationen kräver. Hur mycket det är, är svårt för mig att svara på, utan en bedömning görs i det enskilda fallet. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962%3A700 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare