FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN20/07/2011

Studiestöd vid utlandsstudier

Hej Vi undrar vad menas med Studiestödslagena kap 3 Studiemedel för studier utomlands 23 § Studiemedel får lämnas för studier utanför Sverige om den studerande har varit bosatt i Sverige i en sammanhängande period om minst två år under de senaste fem åren. Min fråga är: Kan CSN anse att de har rätt att räkna de fem åren tillbaka i kap3 §23 i tiden från den 22 augusti 2011, för att hennes studier i USA börjar då? Ska de inte räknas då hon har varit BOSATT i Sverige så som det står i paragraf §23? Tacksam för svar skyndsamt Mvh Ariane von Zedlitz

Lawline svarar

Hej! För att någon ska få studiestöd för studier utomlands så måste den personen, från datumet för studierna, bott i Sverige i minst två år under de senaste fem åren. Tiden om fem år räknas alltså från starten av studierna och sen bakåt i tiden och under två utav dessa fem år måste personen varit bosatt i Sverige. Bosättningskravet är vanligtvis att personen är folkbokförd i Sverige. Det finns några undantag om personen bor utomlands, som att vara statlig anställd och arbeta utomlands genom tjänsten eller om man studerar utomlands utan studiemedel och var bosatt i Sverige innan. Jag hoppas att det ger lite klarhet i det hela. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare