Bröstarvinges rätt till jämkning av testamente

Samboende paret Leif och Brita upprättade för mer än sex månader sedan inbördes testamente i vilket föreskrevs att den efterlevande med fri förfoganderätt skall ärva allt efter den först avlidne. Gemensamma barn föreligger ej, däremot har vardera parten egna barn sedan tidigare. I samband med upprättandet påtecknar barnen sina godkännande av testamentet samt förklarar sig avstå från sina arv till förmån för den efterlevande parten vid första dödsfallet. Något vederlag motsvarande resp laglott har inte utgått. Såvitt jag förstår kan i detta fall den först avlidnes barn - om denne så önskar_- i enlighet med bestämmelserna i ÄB inom sex månader efter dödsfallet påkalla jämkning för utfående av sin laglott. Dock har det sagts mig att den möjligheten är försutten enär det nu gått mer än sex månader sedan testamentet godkändes och avståendet tecknades. Kan detta vara riktigt? Tvivlande

Lawline svarar

Hej, Bestämmelsen i ÄB som du syftar på är den som återfinns i 7 kap. 3 §. Där stadgas att bröstarvinge måste påkalla jämkning av testamentet för att utfå sin laglott. Det du nämner om att rätten till jämkning går förlorad efter 6 månader finns att hitta i samma bestämmelses 3:e stycke. Det stämmer således att man som bröstarvinge förlorar sin rätt till jämkning då 6 månader förflutit från det att man fick del av testamentshandlingen. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare