FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/07/2011

Värdering av egendom vid bodelning p.g.a. äktenskapsskillnad

Hej Jag har en fråga om skilsmässa och bodelning. Om man har köpt en bokhylla för 25000kr för 4 år sedan tas hela den summan upp eller gör man åldersavdrag typ den som försäkringsbolagen gör? Jag menar möbler, TV-apparater slits ju med åren.

Lawline svarar

Hej! Enligt nu gällande rätt anses att vid bodelning p.g.a. äktenskapsskillnad ska egendom tas upp till dess marknadsvärde/försäljningsvärde, dvs. vad den nu kan anses vara värd på "den öppna marknaden" om man skulle sälja den, alternativt till dess bruksvärde. Anskaffningsvärdet är alltså inte det värde till vilket man ska ta upp egendom vid bodelningen. En TV med några år på nacken tas därmed inte upp till det inköpspris den hade för fyra år sedan utan det värde som den kan tänkas vara värd om man skulle sälja den den dagen som boet är utrett. Bruksvärde används ibland för att få en mer rättvis värdering, begagnade husgeråd kan t.ex. ha ett högre värde för den som får saken och kan bruka den än vad den genererar vid en försäljning och tas därmed i vissa fall upp till bruksvärdet då en värdering enligt försäljningsvärdet vore en undervärdering. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare