Förskott på arv

I samband med att min mammas hyresrätt omvandlades till en bostadsrätt, så köpte tre av fyra syskon lägenheten för att hon skulle kunna bo kvar. Priset var det pris som sattes vid omvandlingen och ska vara ca 60% av marknadspriset.Vi ska nu skriva ett gåvobrev. Betraktas detta som förtida arv och vad är arvet i så fall? Min mamma har ju aldrig ägt lägenheten? Om vi skriver bort att det inte ska betraktas som förtida arv, vad sker med det syskon som inte hade råd att ta lån. Bör hon kompenseras på något vis?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det är ni syskon som har köpt bostadsrätten så är det ni som äger den. Bostadsrätten kommer därför inte att tas upp vid arvsskiftet. Det syskon som inte hade råd att ta lån kommer därför inte att kompenseras. Eftersom er mamma endast disponerar över bostadsrätten utan att äga någon del i den så kommer detta syskon inte att missgynnas vid en framtida fördelning av arvegodset. Med vänliga hälsningar
Alexander WagnerRådgivare