Brotts påverkan vid ansökan om svenskt medborgarskap

Hej! Jag och min fru har bott i Sverige 4År och min fru, min fru 39 år gammal och tidigare ostraffad hon. Har nu dumt nog åkt fastför snatteri ca 469:-,vad Påföljden för detta snatteri, och är detta påverkar när vi ansökar svenska medbörjare eller det påverka bara på henna. Tack tack

Lawline svarar

Det är bara din fru som påverkas vid ansökan om svenskt medborgarskap om hon blivit dömd för ett brott. Domstolen tar hänsyn till ett flertal faktorer vid påföljdsbestämningen, varför det är svårt för mig att förutse påföljden i din frus fall. I normala fall brukar dock påföljden kunna stanna vid böter. Din fru kommer kunna bli svensk medborgare, men hon måste vänta en tid extra. Hur länge hon får vänta beror på vilket straff hon får. Den kortaste tiden är ett år efter att brottet begicks. På migrationsverkets hemsida finns en tabell hur länge man får vänta innan man kan beviljas svensk medborgarskap när man begått ett brott. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare