Störning i bostadsrätt

Jag bor i en av X bostadsrätter. Jag har problem med att grannen under mig är storrökare. Röker inomhus. Det luktar rök i trappen när han öppnar och stänger ytterdörren. Jag har även problem i badrummet/toaletten då röklukten går igenom ventilen. Även då jag har den stängd p.g.a. det. Då måste jag alltid se till att t.o.m. dörren är stängd, annars luktar det ut i hallen också. Jag har klagat hos vicevärden. Han säger att det inte går att göra något åt eftersom det är bostadsrätter. Men jag tåler inte cigarettrökslukt. Jag får andningsproblem och täppt näsa. Vad är det egentligen för regler som gäller. Har jag inga rättigheter att få slippa den avskyvärda lukten??! Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor som rör bostadsrätter regleras i Bostadsrättslagen (1991:614),BRL. I 7 kap 9 §, st 1 BRL regleras störning. Bland annat kan följande läsas: "När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas." Som du beskriver röklukten skulle din grannes rök kunna passa in här då du märker av den betydligt i din lägenhet och även fysiskt påverkas. När en sådan störning förekommer ska bostadsrättsföreningen enligt 7 kap 9 §, st 2: "1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och 2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna. " Jag tycker du bör kontakta föreningen igen angående detta och hänvisa till ovan nämnda paragraf. Länk till BRL: https://lagen.nu/1991:614#K7 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare