Arv efterlevande make

Min pappa har gått bort och min mamma finns kvar i livet, när hon går bort så kommer jag och mina tre halvsyskon från mammas tidigare äktenskap ärva en fjärdedel var från henne. Nu finns det dokumenterat en förteckning av vad som jag ska ärva efter min pappa. Ska värdet på det räknas av från min fjärdedel av min mammas arv? Eller ska det vara utanför och det som blir kvar skall det delas lika på oss fyra barn efter mamma?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag förutsätter för vidare resonemang att dina föräldrar var gifta vid tidpunkten för din fars död och att din mor ärvde i egenskap av efterlevande maka. Du har rätt att få ut ditt arv efter din far vid den efterlevande makens död enligt 3 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken (ÄB). Den del du har rätt till efter din far beräknas som en procentuell del av den kvarlevande makens totala förmögenhet. När din mor dör har du alltså rätt att få ut denna del oberoende av dina halvsyskons arv. När du fått ut arvet efter din far har du också rätt att ta del av arvet efter din mor som delas mellan dig och dina halvsyskon. Återkom gärna om du har mer specifika följdfrågor. Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare