Testamentes ogiltighet

Kan man riva ett testamente efter min mor som gick bort i december. Hon hade till mig testamenterat ett fritidshus värde 3,5 milj. Min syster får bostadsrätt och värdepapper för ca 3 milj. Min syster får alltså lite mindre än jag och vill riva mammas testamente för att dela allt lika. Är det möjlogt att riva ett testamente från en avliden person?

Lawline svarar

Hej! Regler om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637). Huvudregeln i svensk arvsrätt är att kvarlåtenskapen ska fördelas jämnt på den avlidnes barn (i lika stora arvslotter)(2 kap. 1 § 2 st. ÄB). Denna regel kan frångås genom upprättande av ett testamente. Syftet med ett testamente är att ge uttryck för testators yttersta vilja. För att kunna frångå detta förordnande krävs det att testamentet inte uppfyller de formkrav som stadgas i 10 kap. ÄB och 13 kap. ÄB. Att din syster inte ärver lika mycket som dig utgör ingen ogiltighetsgrund så länge det inte kränker hennes laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge (7 kap. 1 § ÄB). Detta innebär, i förevarande fall, att arvslotten är 3 250 000 kr (hälften av värdet på hela kvarlåtenskapen) och laglotten är 1 625 000 kr (hälften av värdet på arvslotten). Då storleken på din systers arv inte understiger laglotten (1 625 000 kr) utgör detta inte någon ogiltighetsgrund. Sammanfattningsvis kan konstateras att du och din syster, utifrån givna förutsättningar, inte har rätt att riva testamentet då detta uppfyller de formkrav som återfinns i ÄB. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare