Egendom överförd på halvsyskon

Min brors och min far gifte om sig för 30 år sedan och fick ett gemensamt barn. Min fars fru hade sedan tidigare också 2 barn. Hon avled hastigt förra året och det har nu framkommit att deras gemensamma egendom (10mkr)hade skrivits över på vår halvsyster. Far bor kvar med vår halvsyster och hennes sambo men far som varit ganska förmögen är idag fattig, så jag och min bror försörjer honom. Med vad som framkommit känns detta väldigt fel. Undrar om vi särkullsbarn är lurade för all framtid eller kan vi göra något?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det finns bestämmelser i ärvdabalkens 7 kap (https://lagen.nu/1958:637) som tar sikte på fallet när en arvlåtare har gett bort gåvor under sin livstid och därmed kränkt bröstarvinges laglott. Om gåvan är att likställa med testamente kan en bröstarvinge eventuellt påkalla jämkning av testamentet i enlighet med 7:3 och 4§§ för att få ut sin laglott. Man måste dock se på omständigheterna i det enskilda fallet och göra en bedömning utifrån det. För att en bröstarvinge ska kunna göra gällande rätten som avses i 7:4§ måste talan väckas inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutades. Eftersom reglerna i 7 kap ärvdabalken gäller bröstarvingar blir det svårt för er att agera redan nu och begära jämkning, men chansen att begära jämkning uppkommer när er far avlidit och bouppteckningen efter honom avslutats. Så om gåvan gått till på rätt sätt, och inte skett exempelvis genom tvång, tror jag inte ni kan göra så mycket i nuläget. Jag förutsätter alltså att egendomen gavs bort genom ett gemensamt beslut mellan din far och hans fru innan hon dog. Men för att vara på den säkra sidan kan du ju kontakta en jurist. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare