FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/06/2011

Testamente och förmånstagare

Hej, hej! Jag är ensamstående med en liten son på 3 månader. Jag ska teckna en livförsäkring, hur ska jag göra för att skydda de pengarna om jag dör. Jag vill inte att min sons pappa ska ha något med arvet att göra. Kan jag skriva in i testamentet att någon annan ska förvalta min sons arv, och att han får tillgång till det först vid t.ex 23 års ålder? Kan jag styra över livförsäkringspengarna på det sättet? MVH Carolina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din son är din bröstarvinge vilket innebär att han ärver all din kvarlåtenskap den dag du dör (förutsatt att du inte har fler barn då, är gift, eller har skrivit ett testamente som säger något annat). Du kan skriva ett testamente där du förordnar att de pengar din son ärver skall förvaltas av en överförmyndare, som finns i varje kommun. Då har din sons pappa ingen tillgång till pengarna. Det gäller även de pengar som din son får via livförsäkringen, förutsatt att du gjort din son till förmånstagare. Det gör du genom att meddela försäkringsbolaget vem som ska vara förmånstagare genom ett egenhändigt undertecknat meddelande. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare