FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/06/2011

Enskild egendom

Hej ! Hur kan man ta reda på om en fastighet är enskild egendom och ska ingå i bodelningen ?

Lawline svarar

Hej! Enligt 10 kap 1 § ÄktB skall makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen. I 7 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) stadgas att makars egendom är giftorättsgods om egendomen inte är enskild. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap 2 § ÄktB. Egendomen är enskild om det följer av äktenskapsförord, gåvohandling, testamente eller förmånstagarförordnande att egendomen skall vara enskild. Egendom som har ersatt enskild egendom är också enskild t.ex. om pengar som är enskild egendom används för att köpa en fastighet blir fastigheten enskild egendom. Avkastning från enskild egendom är däremot giftorättsgods. Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare