Förskott på arv när inget arv finns kvar efter arvlåtarens död

Hej Min far och mor är döda och jag har en fråga Jag och min syster är barn till våra föräldrar. Min far har dessutom en son sedan tidigare (särkullsbarn) För nästan 20 år sedan fick jag och min syster låna pengar av våra föräldar som hjälp till bla att köpa hus (kontantinsats) och köpa bil Lånen skrev så att både jag och min syster samt min dåvarande fru och min systers dåvarande sambo skrev på som låntagare några år senare meddelade våra föräldrar att de avskrev låneskulderna och att det skulle vara gåva istället och lånehandlingarna som skrevs förstördes gemensamt Våra föräldrar sa att detta ej skulle ses som förskott på arv men inget papper skrevs om detta Efter detta har jag skilt mig och min syster är ej längre sambo Nu när båda dött har vår halvbror fått reda på dessa lån/gåvor och då inga pengar fanns kvar då våra föräldrar dog begär han nu att vi skall återbära våra "lån/gåvor" så han kan få sin laglott av dessa "värden" Jag förstår hur detta fungerar enligt lagen. Han har laglott som är hälften av våra skulder samt hälften av detta då vår mor ej är hans mor. Sedan räknas hälften av denna arvslott som hans laglott han kan kräva Min undran är hur värdet skall beräknas eftersom lånen/gåvorna inte enbart var till oss två barn personligen utan även till min fru och min systers sambo Ingen av dessa är ju kvar i förhållande till oss längre efter skilsmässa/bodelning Kan hälften av lånen/gåvorna räknas bort eftersom min fru och min systers sambo stod på lånehandlingarna ? Vi har tyvärr inte kvar dessa lånehandlingar men båda kan vittna om att så skedde

Lawline svarar

Hej! Du, din syster, din f.d. fru och din systers f.d. sambo har fått gåvor av dina numera avlidna föräldrar. Den delen av gåvorna som kan ses som förskott på arv är då den del av gåvorna som givits dig och din syster då huvudregeln är att det är endast gåvor till bröstarvingar som sedan blir aktuella som förskott på arv (i vissa fall kan även gåvor till barnbarn och andra arvstagare bli aktuella vid förskott på arv). Om du, din syster, din f.d. fru och din systers f.d. sambo fått respektive gåva med hälften var (vilket verkar vara fallet då ni fått det tillsammans, dvs. men lika mycket var) är det hälften av varje gåva som kan bli föremål för förskott på arv i ert fall om jag förstått saken rätt. Nu har emellertid dina föräldrar uttryckt att de inte ville att gåvorna skulle ses som förskott på arv, en viljeförklaring som i sig inte behöver vara skriftlig utan lika gärna kan vara muntlig och inte heller behöver framkomma direkt vid gåvan utan även senare. Enligt 6 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken ska därför inte gåvorna ses som förskott på arv då annat varit avsett med gåvorna (dvs. att avsikten med dem varit att de inte skulle ses som förskott på arv). Utöver detta så har inget arv funnits kvar efter dina föräldrar varför förskottet på arvet inte kan dras av din och din systers arvslotter efter era föräldrar utan för att er styvbror ska få ut sin laglott måste du och din syster i så fall återbetala gåvorna till dödsboet/honom. Enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken ska då som huvudregel inte ni tvingas betala tillbaka gåvorna. Då ni inte får något arv efter era föräldrar kan inte gåvorna räknas av på er arvslott varför ni inte är skyldiga att återbära gåvorna enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken. Undantaget från denna huvudregel enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken är om det bestämts att gåvorna skulle återbäras (dvs. att ni skulle behöva betala tillbaka dem) då gåvorna gavs. I ert fall verkar ju inte så vara fallet då era föräldrar istället angav att de inte ens ville att gåvorna skulle ses som förskott på arv. Ni behöver därför inte heller enligt denna paragraf återbära pengarna till er styvbror. Så sammanfattningsvis talar både bestämmelsen i 6 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken (att era föräldrar inte ville att gåvorna skulle ses som förskott på arv) och bestämmelsen i 6 kap. 4 § Ärvdabalken (att inget arv funnits efter era föräldrar och ni därför skulle behöva återbära gåvorna för att er styvbror skulle få ut sin laglott) mot att ni ska behöva betala ut några pengar i arv efter era föräldrar till er styvbror. Vad som skulle kunna aktualiseras för er styvbror är det förstärkta laglottsskyddet i 7 kap. 4 § Ärvdabalken som ger en arvtagare rätt att få ut sin laglott även om det skulle innebära att tidigare givna gåvor av den avlidne till någon annan behöver återbäras. Enligt denna regel skulle både du, din syster, din systers f.d. sambo och din f.d. fru behöva återbära den del av era gåvor som krävs för att er styvbror ska få ut sin laglott efter sin avlidne förälder. Den typ av gåvor som är aktuella i 7 kap. 4 § Ärvdabaken är dock enbart de som är att likställa med ett testamente, denna typ av gåva är dels gåvor som givits av givaren (dvs. era föräldrar) när de ligger för döden eller annars trodde att döden var nära och dels de som innebär att givaren (dvs. era föräldrar) behållit den huvudsakliga nyttan av den bortgivna egendomen fram till sin död. Då gåvorna i ert fall verkar ha givits långt innan era föräldrars död och era föräldrar inte behållit någon nytta (haft någon användning av) pengarna efter de givit er dem så bör inte en återbäring av era gåvor enligt 7 kap. 4 § Ärvdabalken bli aktuell. Enligt vad jag angivit ovan bör ni därför inte vara tvungna att återbära era gåvor utan nu får behålla era pengar och er styvbror kommer bli arvslös. Hoppas detta besvarade era funderingar! Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare