FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2011

Undanhållande av egendom vid bodelning

Hej! En väninna till mig som befinner sig mitt i en bodelningsprocess, undrar vad som gäller då hennes före detta man tog ut alla pengar från alla bankkonton samma dag han sökte skilsmässa, och påstår nu att han inte har några pengar kvar på grund av en skuld som han påstår haft sedan 2004, som han påstår varit tvungen att betala nyligen. Han kommer att försöka få fram bevis på ovannämnda påståenden, först efter att min väninna inte gått med på att acceptera hans begäran att var och en skulle behålla/betala sina egna tillgångar/skulder. Äktenskapsförord hade inte skrivits. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, I äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1 sägs att makars egendom ska fördelas genom bodelning då skilsmässa har begärts. Bodelningen ska, enligt 9:2, göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena som förelåg den dag då äktenskapsskillnad väcktes. Detta innebär, i det fall du beskrivit, att om din väninnas man tagit ut alla pengar samma dag som de ansökte om skilsmässa ska dessa ändå ingå i bodelningen. Eftersom det inte finns något äktenskapsförord räknas all deras egendom som så kallat ”giftorättsgods” – alltså som gemensam egendom som ska fördelas lika mellan dem vid bodelningen. Dock finns det en bestämmelse i ÄktB 11:2 som säger, att när makarnas andelar i boet ska beräknas, ska först deras skulder dras av ifrån giftorättsgodset innan detta fördelas mellan dem. Bestämmelsen skulle i ert fall innebära att om din väninnas man faktiskt hade skulder att betala, för de pengar som han hade på banken, hade pengarna ändå inte räknats med i giftorättsgodset eftersom de gått jämnt ut med skulderna. Mannen är dock skyldig att redogöra för vad han hade på banken, vid dagen för skilsmässoansökningen, och för hur höga skulder han hade. Har han tagit ut mer pengar än nödvändigt kommer detta överskott att räknas med i bodelningen. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare