Fodervärd vägrar lämna tillbaka djuret

Hej! Om man lånar ut en hund på halvfoder åt en person då man ej har tid själv. Inget kontrakt skrevs utan det va bara "Passning" som gälde, Nu två år senare vill ägaren ha tillbaka hunden, men hundpassaren vägrar? vem har rätt till hunden

Lawline svarar

Hej! Om du äger hunden så har du självklart rätt att ta tillbaka den. Om ni inte kommit överens om någon tid personen ska vara fodervärd så ska du få tillbaka den när du ber om det. Om du inte får tillbaka hunden så gör sig fodervärden skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kap 4§ Brottsbalken, som du finner här: https://lagen.nu/1962:700. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare