Kan gemensam bröstarvinge utfå sitt arv redan vid första makens bortgång?

Hej! Jag har en fråga gällande arv. Har bröstarvingar möjlighet att få ut sin arvslott på en gång i stället för att vänta på att båda föräldrarna avlidit? Exemplevis om den ena föräldern testameterar att bröstarvingarna ska få ut sin del direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln är att om den avlidne var gift och hade gemensamma barn med sin make/maka, tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken med fri förfoganderätt, se Ärvdabalken (ÄB) 3 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 . Detta innebär en rätt för den efterlevande maken att förfoga över egendomen genom att ex. sälja eller förbruka den. Dock får make inte förfoga över den genom testamente. Vid den efterlevande makens död ärver sedan bröstarvingarna kvarlåtenskapen. Det är dock möjligt att genom testamente föreskriva att ens kvarlåtenskap direkt skall tillfalla bröstarvingarna. Dock finns det en begränsning i den s.k. stora basbeloppsregeln i ÄB 3 kap 1 § 2 st, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S2 , som syftar till att skydda den efterlevande maken. Regeln innebär att den efterlevande maken alltid har rätt att behålla egendom som uppgår till ett värde av fyra prisbasbelopp (171 200 kr enligt 2011 års prisbasbelopp). I detta värde inkluderas dock vad den efterlevande maken innehar som enskild egendom och vad denne erhållit genom bodelning. Om detta inte räcker, har efterlevande make rätt att utfå det resterande värdet ur den avlidne makens kvarlåtenskap. Denna rätt äger företräde framför testamente. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare