Rättshandlingsförmåga

Lite bakgrund: Min farmor har efter farfars död fått behålla bostadsrätt och bohag. De två sönerna har då ärvt efter konstens alla regler. Farmor är nu sjuk och måste flytta till äldreboende, därför ska de två sönerna sköta försäljningen av bostadsrätten. De motsätter sig nu att hon ger bort sina smycken och möbler till barnbarnen, och jag vet inte vem som har rätt. Hon är inte dement eller omyndigförklarad, bara sjuklig. Lägenheten är minst värd 1,5m, och möbler och smycken är absolut värt mindre än 30k. Är inte detta i princip stöld av hennes egendom som sönerna gör?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Man kan inte längre bli omyndigförklarad i Sverige, men om en person har svårt för att ta hand om sig själv eller sin egendom kan denne bli tilldelad en förvaltare. Det är tingsrätten som fattar beslut om förvaltare. Den som har en förvaltare förlorar sin rättskapacitet, vilket innebär att personen inte själv får sluta avtal etc. En god man kan också utses åt en person som har problem med att sköta sina angelägenheter, men det institutet är inte lika genomgripande som ett förvaltarskap, utan här behåller personen sin rättshandlingsförmåga. Du kan läsa mer om god man och förvaltare här: https://lagen.nu/1949:381#K11. Har din farmor ingen förvaltare så har hon således kvar sin rättshandlingsförmåga och får själv bestämma om hon vill ge bort någon egendom. Du skriver att sönerna ska sköta försäljningen av bostadsrätten, så möjligtvis har din farmor gett sönerna i uppdrag att även ta hand om övrig egendom. Men en uppdragsfullmakt kan återkallas enligt 2 kap avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218#K2). För att något ska räknas som stöld krävs att någon olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det (https://lagen.nu/1962:700#K8), vilket verkar vara högst tveksamt i detta fall. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare